Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Ochrona przed pożarami

Ogień jest jednym z najgroźniejszych wrogów lasu. Obawa przed tym żywiołem i jego destrukcyjnym działaniem pociąga za sobą wymóg ochrony lasu przed pożarami oraz stałej obserwacji w czasie największego zagrożenia.

Nadleśnictwo Goleniów klasyfikuje się do II kategorii zagrożenia pożarowego.

Stopień zapalności dna lasu zależy od składu runa, wilgotności nagromadzonej leżaniny i ściółki oraz rozkładu pogody w roku (głównie opadów atmosferycznych). Pierwszy okres zwiększonej palności przypada na wczesną wiosnę, po zejściu pokrywy śnieżnej, kiedy to występują duże ilości wysuszonych traw, krzewinek, opadłych liści. Szczególnie duże zagrożenie występuje na obszarze leśnictwa Stepnica ze strony nieuprawianych nieużytków. Drugi okres zwiększonej palności przypada na w okres długotrwałej suszy letniej aż do końca października. Okres zagrożenia pożarowego występuje od momentu uzyskania przez ściółkę wilgotności mniejszej niż 27%, mierzonej na podstawie wilgotności ściółki i powietrza o godz. 9:00 i 13:00. W okresie letnim i wczesnojesiennym wzmożona penetracja lasu przez społeczeństwo dodatkowo zwiększa ryzyko powstania pożaru.

Czynniki wpływające na zagrożenie pożarowe.

Zagrożenie pożarowe lasów Nadleśnictwa Goleniów jest znaczne ze względu na zdecydowaną przewagę litych drzewostanów sosnowych występujących na siedliskach borowych.

Czynniki, które w głównej mierze mogą być przyczyną powstania pożaru związane są z:

  1. przebiegającymi przez tereny leśne liniami energetycznymi,,

  2. paleniem ognisk bez zachowania wymaganych zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego w miejscach postoju i biwakowania,

  3. z wypalaniem traw i pozostałościami po uprawach rolnych (w bliskim otoczeniu lasu),

  4. z wyładowaniami atmosferycznymi,

  5. z penetracją turystów (zbieraczy runa leśnego).

Istotnym czynnikiem, mającym wpływ na zagrożenie pożarowe jest nasilający się z roku na rok ruch turystyczny szczególnie wzdłuż drogi ekspresowej S3 relacji Szczecin -Świnoujście, drogi ekspresowej S6 relacji Szczecin - Koszalin oraz wzdłuż drogi powiatowej nr 111, będącej drogą alternatywną w kierunku Bałtyku. Potencjalnym zagrożeniem pożarowym na terenie Nadleśnictwa są również linie kolejowe relacji Szczecin-Świnoujście i Goleniów-Nowogard, przebiegające przez znaczny obszar leśny.

Wyróżnia się cztery stopnie zagrożenia pożarowego lasów, w zależności od progów wilgotności powietrza i ściółki:

  • 0. stopień zagrożenia pożarowego – brak zagrożenia;

  • 1. stopień zagrożenia pożarowego – małe zagrożenie;

  • 2. stopień zagrożenia pożarowego – średnie zagrożenie;

  • 3. stopień zagrożenia pożarowego – duże zagrożenie.

    Przyczyny pożarów

Najczęstszą przyczyną powstania  pożarów jest nieostrożność dorosłych.


Klasyfikacja przyczyn pożarów:

100 NIEZNANA

100 Nieznana:

  • 100 Nieznana

200 NATURALNA
200 Naturalna:

  • 201 Wyładowania atmosferyczne,
  • 202 Wulkany,
  • 203 Emisja gazu,

300 WYPADEK
300 Wypadek:

  • 301 Energia elektryczna
  • 302 Linie olejowe
  • 303 Transport drogowy
  • 304 Zakłady produkcyjne i usługowe
  • 305 Broń
  • 306 samozapłon
  • 307 Inne wypadki

400 ZANEDBANIE
410 Używanie ognia:

  • 411 Wypalanie roślin
  • 412 Wypalanie dla celów rolniczych
  • 413 Spalanie odpadów
  • 414 Rekreacja
  • 415 Inne użycie ognia

420 Obiekty żarzące:

  • 421 Fajerwerki, petardy, flary alarmowe
  • 422 Papierosy
  • 423 gorące popioły
  • 424 Inne obiekty żarzące

500 PODPALENIE
510 Osoby pełnoletnie:

  • 511 Korzyść
  • 512 Konflikt
  • 513 Wandalizm
  • 514 Wzbudzenie zainteresowania
  • 515 Zacieranie dowodów przestępstwa
  • 516 Motyw nieznany

520 Niepełnoletni lub niepoczytalny:

  • 521 Chory psychicznie
  • 522 Dzieci

600 POWTÓRNY ZAPŁON
600 Powtórny zapłon:

  • 600 Powtórny zapłon

Historyczne dane dotyczące dużych pożarów

W latach 1997 - 2006 w Nadleśnictwie Goleniów powstały 52 pożary na łącznej powierzchni 21,57 ha. Przeciętna powierzchnia pożaru wyniosła 0,42 ha.

Z kolei na  przestrzeni lat 2010-2021 sytuacja pożarowa przedstawia się następująco:

Sytuacja pożarowana przestrzeni lat 2010-2021

Rok

Ilość pożarów

Łączna powierzchnia [ha]

2010

2

0,02

2011

3

0,68

2012

6

0,08

2013

6

0,23

2014

2

0,02

2015

2

0,14

2016

2

0,03

2017

1

0,01

2018

19

2,53

2019

16

6,05

2020

10

2,07

2021

5

0,10

 

Z powyższej tabeli można zauważyć, iż najwięcej pożarów ilościowo jak również powierzchniowo wystąpiło w latach 2018, 2019, 2020. W tych latach tereny leśne były nękane przez długotrwałe susze, które zwiększały podatność na pożary, jak również w sposób istotny osłabiły kondycję zdrowotną drzewostanów.

Organizacja służb ochrony przeciw pożarowej:

a)  patrole przeciwpożarowe,
b)  punkty alarmowo – dyspozycyjne,
c)   sieć łączności alarmowo – dyspozycyjnej.
d)  pełnomocnik nadleśniczego,
e)  sposoby postępowania nadleśnictwa na wypadek pożaru lasu.

Wyposażenie w sprzęt i infrastrukturę pożarową:

a)pasy p-poż,
b)  dostrzegalnie,
c)  system łączności radiowej i telefonicznej,
d)  sieć zbiorników z wodą,
e)  dojazdy pożarowe,

f) Leśna Baza Lotnicza.

 

Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Przegląd zagrożeń w drzewostanach przylegających do infrastruktury

Przegląd zagrożeń w drzewostanach przylegających do infrastruktury

W Nadleśnictwie Goleniów dwa razy w roku – w marcu i we wrześniu - dokonuje się komisyjnego przeglądu zagrożeń występujących w drzewostanach przyległych do dróg publicznych, szlaków turystycznych, obiektów turystycznych i edukacyjnych, parkingów, miejsc postoju pojazdów oraz przyległych do zabudowań. W trakcie przeglądu identyfikuje się drzewa, które stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz ich mienia. Należą do nich m. in. złomy, wywroty, posusz, drzewa niebezpiecznie pochylone. Na korze zinwentaryzowanych drzew maluje się farbą znak „X”.

W trakcie ostatniego przeglądu zidentyfikowano blisko 290 drzew stanowiących potencjalne zagrożenie. Za szczególnie pilne do usunięcia uznano drzewa przy DK 6 oraz DK 3 wraz z węzłami Miękowo i Święta. Ponadto pilnej interwencji wymagają suche sosny rosnące wzdłuż linii kolejowej nr 434 Mosty-Port Lotniczy.

Usuwanie zidentyfikowanych zagrożeń wymaga współpracy leśników z zakładami usług leśnych, drogowcami, kolejarzami, przedstawicielami telekomunikacji, pracownikami zakładów energetycznych oraz policją. Pracownicy nadleśnictwa posiadają uprawnienia do kierowania ruchem. Nadleśnictwo zakupiło znaki drogowe oraz uzyskało dokumentacje pozwalające na zmianę organizacji ruchu drogowego w czasie wycinki drzew stanowiących zagrożenie. Wszelkie prace związane z usuwaniem tych drzew są niebezpieczne i prowadzi się je z zachowaniem szczególnych środków bezpieczeństwa.


Wydawca treści Wydawca treści